Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Criterii minime privind clasificarea hotelurilor

11/03/2015
Published in Blog
Rate this item
(0 votes)
Protecția turiștilor se realizează și prin sistemul de clasificare a structurilor de cazare anticipând nivelul de confort prin numărul de stele acordate.

În țara noastră, normele de clasificare în vigoare țin cont de normele utilizate în țările europene cu turism dezvoltat, precum si de recomandările Organizației Mondiale a Turismului cu privire la condițiile minime de clasificare pe stele in țările europene. Astfel, normele metodologice în vigoare sunt aprobate prin Ordinul ANT nr.65/2013, norme considerate printre cele mai detaliate în comparație cu alte țări. Conform Normelor Metodologice structurile de primire turistice se clasifică pe stele și, respectiv, margarete în cazul pensiunilor turistice și agroturistice, în funcție de anumite caracteristici.

În România și în multe alte țări clasificarea se face pe baza a doua criterii majore:

  • suprafața și echipamente: suprafața camerelor, echiparea sanitară, mobilier si alte accesorii
  • criterii calitative: calitatea mobilierului, serviciile oferite și calitatea acestora,etc.

CRITERII MINIME ȘI OBLIGATORII

Clasificarea structurilor de primire turistice are ca scop prioritar protecția turiştilor, constituind o formă codificată de prezentare sintetică a nivelului de confort şi a ofertei de servicii. Nu de puține ori întâlnim cazuri când nu ne sunt oferite serviciile pe care ni le dorim, în condițiile dorite, prin urmare, este important de știut, că indiferent de stelele hotelului, acestea trebuie să întrunească anumite criterii minime: 
Afisare în locuri vizibile a:

  • numerelor de telefon ale conducerii hotelului, ale Ministerului Turismului și ale Autorității pentru Protecția Consumatorului
  • certificatelor de atestare
  • tarifelor de cazare, exprimate în euro

Existenta unor materiale scrise, tipărite în limba româna și în alte două limbi de circulatie internațională, cu informații utile cu privire la:

  • instrucțiuni de folosire a telefonului și tarifele pentru convorbiri interne și internaționale;
  • lista cu serviciile suplimentare oferite și tarifele pentru cele cu plată;
  • cum se solicită room-service
  • lista cu prețurile produselor din minibar
  • informații turistice privind zona sau localitatea în cauză
  • chestionare pentru testarea opiniei turiștilor cu privire la calitatea serviciilor oferite
  • pentru hotelurile de 3, 4 și 5 stele hărți cu localizarea hotelului, iar materialele trebuie prezentate în mape speciale

Hotelurile trebuie să aibă firma exterioară, care cuprinde denumirea hotelului și stelele atribuite, iar cele de 3-5 stele trebuie să prezinte firma luminoasă. 
În spațiile de cazare și în grupurile sanitare se va asigura iarna o temperatură minimă de 18 grade celsius iar în sezonul cald o temperatură maximă de 25 de grade celsius. 
În grupurile sanitare se va asigura în permanență apa caldă și apa rece, iar pardoseala și pereții trebuie să aibă finisaje din materiale ușor lavabile și de calitate, plăci ceramice până în tavan la 3-5 stele și vopsea sau plăci până la jumătatea peretului la 1-2 stele. 
Servicii de menaj zilnice. Lenjeria de pat, prosoapele și halatele trebuie să fie de culoare albă, trebuie schimbate după fiecare turist, iar dacă sejurul este mai lung, după cum urmează:

  • la hotelurile de 4-5 stele lenjeria și prosoapele se schimbă la 2 zile, iar halatele la 3 zile;
  • la hotelurile de 3 stele lenjeria se schimbă la 3 zile iar prosoapele la 2 zile;
  • la hotelurile de 1-2 stele lenjeria se schimbă la 4 zile iar prosoapele la 3 zile.


Personalul din structurile de primire nu are voie, pentru protecția turistului, sa dea relații sau informații cu privire la sejurul acestuia. Administrația structurii de primire răspunde de paza, siguranța și integritatea bunurilor turiștilor. 
Turiștii pot fi cazați la orice oră din zi sau din noapte în ordinea sosirii lor și în limita locurilor disponibile în cazul în care nu au rezervare și nu se va face discriminări cu privire la cetățenie, naționalitate, domiciliu, convingeri politice sau religioase. Unitățile de cazare turistice au obligația ca în incinta acestora să păstreze ordine și liniște.

SERVICII SUPLIMENTARE

Pe lângă aceste criterii minime și obligatorii, toate unitățile cu activitate hotelieră trebuie să ofere o gamă suplimentară de servicii, cu sau fără plată, alegând dintr-o listă orientativă prezentată în anexa nr. 1.1.1 astfel:

  • Hotelurile de 4-5 stele - minim 15 servicii
  • Hotelurile de 3 stele - minim 12 servicii
  • Hotelurile de 2 stele - minim 8 servicii
  • Hotelurile de 1 stea - minim 5 servicii

Numărul de stele este oferit pe baza unui punctaj:

  • pentru hotel de 5 stele 170 puncte
  • pentru hotel de 4 stele 140 puncte
  • pentru hotel de 3 stele 80 puncte
  • pentru hotel de 2 stele 40 puncte.

Acest punctaj se obține în baza unei evaluări atente a hotelului și se iau în considerare atât criteriile minime, criteriile tehnice și de calitate cât și serviciile:

  • arhitectura clădirii, cu intrări separate, cu balcoane sau nu, rampa de acces pentru cărucioare;
  • parcare cu locuri care să acopere cât mai mult din numărul camerelor;
  • holul recepției cu o suprafață cât mai mare;
  • personal calificat, de la ușier, la serviciul de protecție și pază;
  • servicii de recepție 24 de ore din 24;
  • spațiul de cazare iluminat foarte bine, cu câte un sistem individual de iluminare în funcție de capacitatea camerei, mobilat corespunzător cu sisteme tehnologice de calitate (telefon, TV, etc.);
  • lungimea patului: minimum 200 cm în cazul hotelurilor de 3, 4 si 5 stele și minimum 190 cm în cazul hotelurilor de 1 și 2 stele;
  • existența ascensoarelor;
  • suprafața camerelor; (pentru 5 stele camera trebuie să aibă cel puțin 20 de metri pătrați)
  • echiparea sanitară, începând cu grup sanitar propriu și cu articolele din dotare: de la savonieră, la covoare plușate, uscător de păr, papuci de unică folosință, etc.
  • construcții-instalații și dotări: restaurant, spații comerciale și de relaxare, garaje, climatizări, seif, etc.;
  • servicii suplimentare: cosmetică, închirieri mașini, spălătorie, etc.;
  • spații de agrement și fitness;

ANPC

Din păcate, în țara noastră, putem avea surpriza ca la un hotel de 3 stele să nu ne bucurăm de o climatizare adecvată, sau lenjeria să nu fie deloc schimbată pe parcursul unui sejur. Acestea sunt situații care contravin cu reglementările în vigoare, și cu siguranță trezesc nemulțumiri. De aceea, este datoria noastră de consumatori să sesizăm la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, anpc.ro, abaterile hotelierilor, pentru o îmbunătățire a serviciilor hoteliere românești.

Articol preluat de pe site-ul horeca și îmbunătățit J

More in this category: « Unde ne cazăm

Ultimele comentarii

  • Aqvatonic Med Spa 1 Comment(s)
    Written by elek On 02 May 2018 0 Vote(s)
    Pentru a petrece sarbatorile pascale la mare am al...

Calendar

« March 2019 »
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31